جرثقیل قلی‌زاده (هوک)

خرید انواع سیم بکسل جرثقیل و بالابر

سیم بکسل نوعی طناب فولادی می‌باشد که از چندین سیم بسیار مقاوم که به دورهم تابیده شده‌اند تشکیل شده است. این وسیله از سه بخش مهم تحت عنوان‌های سیم، لایه سیم و مغذی به وجود آمده است. در واقع مغذی در مرکز قرار داده شده و رشته‌های سیم به دور آن پیچیده شده‌اند. جنس سیم‌های مزبور را اغلب از متریال استیل یا فولاد تهیه می‌کنند. سیم بکسل مربوطه را با توجه به نوع استفاده و کاربرد آن و همچنین شرایط محیط کار مورد استفاده قرار می‌دهند. مجموعه جرثقیل قلی زاده معتبرترین شرکت جهت فروش این وسیله می‌باشد که در صورت نیاز می‌توانید با ما تماس بگیرید.

سیم بکسل یکی از اجزای جرثقیل سقفی نیز هست که دارای انواع مختلفی است که هر کدام از ساختار منحصر به فرد و خاصی برخوردار می‌باشند. از این وسیله در موارد متعددی که نیاز به لیفتینگ و یا جابه‌جایی باشد استفاده می‌شود. به دلیل نقش مهارکنندگی و کنترل‌کنندگی این وسیله از آن در عملیات عظیم جرثقیل، معدن و حتی در پروژه‌های بسیار کوچک مانند ترمز دوچرخه استفاده می‌شود.

از سیم بکسل بالابر در چه صنایعی استفاده می‌شود؟

سیم بکسل بالابر

 

از انواع سیم بکسل جرثقیل در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که مهم‌ترین این صنایع شامل موارد ذیل می‌باشند.

  • صنعت برق
  • سدسازی
  • بنادر
  • صنعت کشتیرانی
  • صنعت پتروشیمی و نفت
  • شرکت‌های بزرگ و کوچک حفاری
  • شرکت‌های فعال در معادن
  • شرکت‌های حمل‌ونقل
  • شرکت‌های ساخت آسانسور، جرثقیل و غیره

در حقیقت سیم بکسل بالابر در موارد متعددی بکار گرفته می‌شود. در نتیجه می‌توان آن را یکی از پرکاربردترین ابزارها در صنایع مختلف به ویژه صنایع سنگین دانست. همچنین از آن در مواردی مانند ایجاد تعادل، حمل‌ونقل، جابجایی و برش دادن استفاده می‌شود.

بخش‌های اصلی سیم بکسل جرثقیل

انواع سیم بکسل بالابر دارای سه بخش اصلی می‌باشند که عبارت‌اند از:

مفتول

مفتول به رشته‌های درهم تنیده‌ای اطلاق می‌شود که آن‌ها را از متریال های مختلفی همچون آهن، فولاد، فولاد ضدزنگ و برنز تولید می‌نمایند. سه نوع مفتول در تولید سیم بکسل جرثقیل استفاده می‌شود که هر کدام دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند. این سه نوع شامل موارد ذیل می‌باشند.

  1. فولادی استیل، این نوع مفتول از مقاومت بی‌نظیری در برابر تغییرات دمایی و دمای بالا و همچنین زنگ‌زدگی برخوردار است.
  2. فولادی گالوانیزه، این نوع از مفتول نیز به دلیل داشتن روکش مناسب برای محیط‌های مرطوب که امکان زنگ‌زدگی در آن‌ها بیشتر است استفاده می‌شود. از جمله موارد استفاده این نوع مفتول در شیلات، مرغداری‌ها و کشتی می‌باشند.
  3. فولادی بدون روکش، این نوع از مفتول را جهت استفاده در محیط‌های خشک و غیر مرطوب تولید می‌کنند. زیرا از مقاومت چندانی در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی برخوردار نیست.

استرند

سیم بکسل راست پیچ

 

استرند از پیچش چندین رشته فلزی یا همان مفتول تشکیل می‌شود در واقع استروند قسمتی از سیم بکسل بالابر جرثقیل است که به صورت مارپیچ به دور هسته تابیده شده است.

مغزی یا هسته

این بخش از سیم بکسل جرثقیل سقفی اصلی‌ترین بخش بوده که از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. اهمیت این بخش به دلیل نقش قابل توجه و مهم آن در حفظ و نگهداری مفتول یا رشته‌ها در زمان وارد شدن فشار به آن‌ها است. از این رو لازم است قطر این بخش را متناسب با میزان باری که باید بالا کشیده می‌شود در نظر گرفت. در صورتی که قطر هسته کم باشد در زمان وارد شدن فشار رشته‌های فلزی موجود در دور آن با هم برخورد خواهند کرد. در نتیجه این عمل رشته‌ها ساییده شده و به مرور دچار فرسودگی می‌شوند.

گفتنی است که جنس این بخش از سیم بکسل را با توجه به نوع استفاده و کاربرد آن از کنف یا فولاد انتخاب می‌کنند. با توجه به استحکام بالای فولاد، مغزی فولادی را در پروژه‌هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که از مغزی یا هسته کنفی به دلیل انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت پایین در کارهای سبک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع بافت بکار رفته در سیم بکسل بالابر

در کنار تمامی موارد ذکر شده نوع بافت دیگر فاکتور مهمی است که بر اساس آن سیم بکسل بالابر را به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند. از جمله انواع بافت موجود در این وسیله شامل موارد ذیل می‌باشند.

بافت Sale یا سیل

در صورتی که از بافت سیل در طناب فولادی استفاده شود، میزان قطر مفتول داخلی از مفتول خارجی کمتر می‌باشد. در نتیجه سیم بکسل در برابر سایش از مقاومت بیشتر برخوردار خواهد بود. همچنین در این نوع بافت تعداد مفتول‌هایی که در مجاورت مفتول اصلی قرار گرفته‌اند یکسان هستند.

بافت Filler یا فیلر

زمانی که از این نوع بافت در سیم بکسل بالابر جرثقیل استفاده شود قطر مفتول در تمامی ردیف‌ها به یک اندازه خواهد بود. همچنین در این نوع بافت کلیه فضاهای خالی که مابین مفتول‌های هر ردیف ایجاد می‌شوند را با مفتول‌های ظریف و باریک پوشش می‌دهند. از این رو این نوع بافت را تحت عنوان بافت فیلر معرفی می‌کنند. استفاده از مفتول‌های ظریف در فضاهای خالی مابین مفتول‌های اصلی سبب افزایش سایش و انعطاف‌پذیری سیم بکسل خواهد شد.

سیم بکسل چپ پیچ دماگ

بافت Warrington یا وارینگتون

در بافت وارینگتون مفتول‌های ضخیم و نازک موجود در سطح بیرونی را به شکل یک در میان در کنار هم قرار می‌دهند. چنین حالتی باعث بالا رفتن میزان انعطاف‌پذیری بافت مزبور نسبت به بافت سیل می‌شود.

بافت Standard یا استاندارد

در این نوع بافت مفتول‌های موجود در رشته‌های سیم بکسل بالابر جرثقیل دارای قطر یکسانی می‌باشند. مهم‌ترین مشخصه ابن نوع بافت کاربرد متعدد و انعطاف‌پذیری بالای آن است.

دسته‌بندی سیم بکسل بالابر از نظر نحوه تاب، رشته‌ها و چرخش کلاف

 

زمانی که سخن از متنوع بودن انواع سیم بکسل جرثقیل به میان می‌آید منظور دسته‌بندی‌های مختلف این محصول بر اساس فاکتورهای متعدد است. یکی دیگر از فاکتورهای دسته‌بندی این وسیله نحوه تاب، رشته‌ها و چرخش کلاف آن است. از جمله انواع دسته‌بندی این وسیله از نظر فاکتورهای ذکر شده عبارت‌اند از:

سیم بکسل جرثقیل سقفی دماگ

نوع یک‌طرفه

در این نوع سیم بکسل جهت تاب خوردن کلاف و تمامی رشته‌های طناب فولادی به یک جهت می‌باشد. به همین دلیل آن را به عنوان سیم بکسل یک‌طرفه معرفی می‌کنند.

نوع دوطرفه یا صلیبی

همان‌گونه که از نام این نوع سیم بکسل جرثقیل مشخص است جهت تاب کلاف و رشته‌های آن در دو طرف مخالف می‌باشد.

نوع ترکیبی

این نوع از طناب فولادی همانند نوع دوطرفه جهت پیچ خوردن رشته‌ها و کلاف مخالف است. با این حال کلاف‌ها را به دور رشته‌ها و به شکل یک در میان و به جهت راست و چپ تابانیده‌اند.

دسته‌بندی کلی سیم بکسل جرثقیل

همان‌گونه که شرح داده شد سیم بکسل بالابر بر اساس موارد متعددی مانند جنس مغزی، نوع بافت، کاربرد، اندازه و جهت تاب به دسته‌های متعددی تقسیم می‌شود. با این حال می‌توان این وسیله را در یک دسته‌بندی کلی نیز قرار داد که چندین نوع سیم بکسل در این دسته‌بندی قرار خواهند گرفت. از جمله:

  • سیم بکسل آسانسور
  • سیم بکسل جرثقیل و حفاری
  • سیم بکسل افشان
  • سیم بکسل گالوانیزه
  • سیم بکسل نتاب
  • سیم بکسل معمولی
  • سیم بکسل مهاری
  • سیم بکسل استنلس استیل

مؤثرترین راه برای پیشگیری از زنگ‌زدگی سیم بکسل بالابر

 

سیم بکسل جرثقیل همانند هر وسیله فلزی دیگر جهت طولانی شدن عمر مفید و استفاده بهینه به یکسری مراقبت‌ها نیاز دارد که مهم‌ترین آن‌ها روغن‌کاری است. روغن‌کاری سیم بکسل به دلیل جلوگیری از بروز زنگ‌زدگی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. روغن‌کاری اصولی سیم بکسل سبب می‌شود میان مفتول‌ها و رشته‌های بکار رفته در آن هیچ نوع اصطکاکی به وجود نیاید و یا آن را تا حد زیادی کاهش داد. در نتیجه حین انجام کار با آن ایمنی افراد، ابزارها و وسایل به خطر نمی‌افتد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت جرثقیل و قطعات